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Título : Progress in ethical practices of businesses
Título de capítulo: Social innovation as an ethical basis for innovation: an analysis through stories of entrepreneurship
Autor : León-Pozo, Alicia
Cabrera-Flores, Mayer Rainiero
Medina León, Claudia María Caridad
Serrano Santoyo, Arturo
Palabras clave : Social innovation;Innovation ethics;Entrepreneur;Gender studies;Tijuana
Sede: Campus Ensenada
Fecha de publicación : 2021
Resumen : In recent decades, globalization has provided an impetus for development in countless organizations, industries, and countries, but has also produced wide economic disparities, social injustices, and vulnerable communities. Against this backdrop, social innovation – with its ethical basis – shapes up as mechanism capable of levelling out inequities and empowering communities. This study examines a group of female entrepreneurs from the city of Tijuana, Mexico, and their potential to innovate socially. To this end, four main variables are studied: the entrepreneur’s life pro!le, capacity for collaboration, originality of the business venture, and social impact. The research is qualitative and data were collected through a semi-structured interview conducted with a purposive sample of 10 entrepreneurs. In conclusion, it was observed that women entrepreneurs’ life pro"les – particularly their level of education and socioeconomic status – had a signi"cant impact on their potential to socially innovate. Nonetheless, there are individual cases in which ethics, values, and a genuine desire to contribute to social transformation drive women to innovate socially, despite their socioeconomic status. RESUMEN En las últimas décadas, la globalización ha impulsado el desarrollo de innumerables organizaciones, industrias y países, pero también ha producido amplias disparidades económicas, injusticias sociales y comunidades vulnerables. En este contexto, la innovación social -con su base ética- se perfila como mecanismo capaz de nivelar las desigualdades y empoderar a las comunidades. Este estudio examina a un grupo de mujeres emprendedoras de la ciudad de Tijuana, México, y su potencial para innovar socialmente. Para ello, se estudian cuatro variables principales: la perfil de vida del emprendedor, capacidad de colaboración, originalidad del negocio emprendimiento e impacto social. La investigación es cualitativa y los datos fueron recolectados a través de una entrevista semiestructurada realizada a una muestra intencional de 10 empresarios En conclusión, se observó que la vida de las mujeres emprendedoras particularmente su nivel de educación y estatus socioeconómico- tuvo un impacto significativo en su potencial para innovar socialmente. No obstante, existen casos particulares en los que la ética, los valores y un deseo genuino de contribuir a la transformación social impulsan a las mujeres a innovar socialmente, a pesar de su condición socioeconómica.
Edición: First edition
Descripción : Chapter 14 Pages 265-281
URI : https://repositorio.cetys.mx/handle/60000/1480
ISBN : 9783030607272
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